fbpx

Implementarea datelor structurate în paginile website-ului – Introducere în date structurate

Implementarea datelor structurate în paginile website-ului

Atât website-urile vechi, cât și cele nou create țintesc spre un singur obiectiv – maximizarea vizibilității pe motoarele de căutare. În prezent, numărul afacerilor online este de ordinul milioanelor, iar metodele de optimizare SEO sunt exploatate de fiecare în parte prin diverse strategii de marketing

Cei care sunt la început de drum, percep optimizarea SEO ca fiind referitoare la calitatea conținutului și funcționalitatea site-ului. Acest lucru este destul de benefic din punct de vedere al experienței utilizatorului și relevanței, dar nu suficient pentru a convinge motorul de căutare să afișeze website-ul tău cu prioritate în pagina cu rezultate. Pentru a avea un site optimizat, trebuie să aprofundăm toate laturile optimizării SEO, inclusiv latura sa tehnică.

Dacă deții un website pentru afacerea ta online și te-ai concentrat asupra optimizării sale, sigur ai întâlnit termenul SEO tehnic. Acesta intră în categoria de optimizare pentru motoarele de căutare și are o importanță deosebită pentru indexare și vizibilitate în rezultatele căutărilor. Acesta include o serie de activități care ajută roboții Google să citească mai ușor site-ul și îl fac mai ușor de utilizat. Pentru a beneficia de vizibilitate sporită în pagina de căutări Google este recomandată, însă, implementarea datelor structurate în paginile website-ului

Dacă nu ai aflat încă ce reprezintă acest proces și cum se realizează, îți oferim răspunsurile de care ai nevoie cu lux de amănunte în continuarea acestui articol.

Ce sunt datele structurate?

Probabil ai observat deja că obținerea unui răspuns pe motorul de căutare nu mai necesită neapărat apăsarea unui click. De multe ori, primești răspunsuri relevante despre locații, produse, evenimente, rețete și multe altele în partea de sus a paginii cu căutări. Te-ai întrebat vreodată cum sunt ele afișate? Să spunem că există anumite coduri speciale care pot fi implementate în paginile site-urilor pentru a oferi informații mai consecvente motorului de căutare cu privire la conținutul paginii, iar acesta afișează cu prioritate în SERP, ba chiar evidențiază în diverse moduri, răspunsul cel mai relevant. 

Adevărul este că webmasterii s-au gândit deja la o astfel de strategie și au dezvoltat un limbaj de date pentru motoarele de căutare Google, Yahoo și Bing, implementat prin Schema.org. Prin acestea le oferă deținătorilor de afaceri online posibilitatea de a implementa în paginile website-urilor date structurate. Astfel, utilizatorilor primesc informații mai rapid fără a investiga prea mult, iar website-ul se bucură de indexare, vizibilitate și trafic. 

Motivul pentru care acestea au apărut în lumea online este faptul că limbajul HTML și optimizarea SEO nu sunt suficiente pentru a face față amalgamului de informații la care sunt supuse motoarele de căutare. Spre exemplu, cu toate că algoritmul Google este extrem de complex și folosește peste 200 de factori pentru a decide ordinea în care prezintă rezultatele, acesta nu poate înțelege cu exactitate conținutul unei pagini, dacă nu i se oferă un plus de amănunte despre ce vrea să spună acel conținut. 

Hai să luăm în vedere următoarea situație:

Să presupunem că deții o florărie și te ocupi de magazinul online. Acolo, îți vei prezenta produsele disponibile, informații de contact ”Florăria Dalbă-Floare, Strada Cetății, nr. 101, Sibiu, deschis între 9-17, 0722 222 222”. Informația pe care o vezi tu este evidentă – numele florăriei, adresa, programul de funcționare, numărul de telefon și produsele din stoc. Pe de-o altă parte, informația pe care o recepționează motorul de căutare este ambiguă și nu știe ce să facă cu ea. Iar atunci când un utilizator va căuta ”florărie Sibiu în apropiere”, florăria ta nu va apărea printre primele sale opțiuni deoarece motorul de căutare nu este sigur dacă site-ul tău corespunde căutării. Aici, intervin marcajele prin date structurate. Acestea te ajută să îi oferi informații clare pentru a înțelege mai mult decât ce elemente sunt pe pagină, prin marcajul HTML, anume și contextul lor. 

Florăria Dalbă-Floare
Strada Cetății, nr. 101, Sibiu
Deschis între 9-17
Număr de telefon: 0722 222 222

Așa vede Google informațiile din site-ul tău prin marcajele HTML.

DenumireAdresăProgramNumăr de telefon
Florăria Dalbă-FloareStrada Cetății, nr. 101, SibiuDeschis între 9-170722 222 222

Așa vede Google informațiile din site-ul tău cu ajutorul marcajelor prin date structurate. 

Așadar, datele structurate sunt, de fapt, coduri care se inserează în limbajul HTML al fiecărei pagini din site pentru a defini mai exact ce înseamnă elementele din acea pagină. În cazul de față, motorul de căutare va ști că 9-17 este programul de funcționare al magazinului, că strada Cetății, nr. 101 Sibiu este adresa, ș.a.m.d., și va afișa site-ul tău sub formă de rezultate îmbogățite pe prima pagină.

Iată cum sunt afișate rezultatele îmbogățite generate de datele structurate:

În funcție de tipul de afacere și elementul căruia i se atribuie date structurate, rezultatele căutării vor varia în diverse forme. Din punct de vedere vizual, sunt mult mai atrăgătoare pentru vizitatori, fiind evidențiate de marcaje specifice. Iată care sunt principalele tipuri de marcaje prin date structurate și cum arată acestea:

  • Product

Site-urile de e-commerce au posibilitatea de a-și evidenția produsele pe prima pagină implementând schema markup tip Produs. Prin aceasta, vei oferi informații utile despre produs, cum ar fi prețul, disponibilitatea sau review-urile. 

  • Review

Un site care are recenzii inspiră mai multă încredere. De aceea, rating-ul obținut de un produs de la clienții săi este foarte important pentru a fi integrat pe Google prin date structurate. Acesta este un punctaj reprezentat de steluțe de la 1 la 5. 

data structures
  • Site Search
  • Offer
  • Breadcrumbs 

Prin breadcrumbs se înțelege poziția unei pagini în ierarhia site-ului. Paginile sunt delimitate cu > și ajută utilizatorul să acceseze mai ușor celelalte pagini ale site-ului.

  • Receipe

Pe site-urile cu rețete culinare, se folosesc date structurate specifice care evidențiază în căutările Google evaluări ale acestor rețete, precum și alte informații cum ar fi imaginea, timpul, numărul de calorii. 

  • Articole

Datele structurate sunt foarte utile și în cazul site-urilor de știri sau blog. Ele afișează articole sub formă de imagini sau video-uri.

  • Events

Orice informație referitoare la concerte spectacole, conferințe și alte evenimente vor fi evidențiate în pagina Google cu ajutorul datelor structurate. Aici se vor regăsi informații cu privire la data, ora și locația evenimentului. 

  • JobPosting

Anunțurile de servicii pot fi și ele evidențiate pe pagina Google atunci când sunt introduse date structurate în paginile site-urilor de anunțuri. 

  • Local Business Listing
  • Postal Address
  • Organizations

Site-urile care reprezintă un brand, o organizație sau o instituție pot să implementeze acest tip de markup folosind Schema.org sau alte tool-uri de implementare a datelor structurate. Acesta ar trebui să se regăsească în toate paginile din website. 

  • Movie
  • Painting
  • How To

În 2019, a fost introdus un nou tip de date structurate prin care utilizatorii pot urmări prin imagini cum să ducă la bun sfârșit  un task.

  • Book
  • FAQ

Frequently Asked Questions sunt chenarele din prima pagină Google care conțin o serie de întrebări și răspunsuri legate de subiectul căutat de utilizator.

  • Q&A

Există pagini de site-uri sau site-uri de forumuri al căror conținut este structurat sub forma de Întrebare și Răspuns. Pentru acestea se pot implementa date structurate pentru a fi evidențiate în SERP. 

Cum te ajută datele structurate?

  • Ajuți algoritmul Google să înțeleagă mai bine produsele sau serviciile pe care le oferi;
  • Afacerea ta va fi afișată pe prima pagină ca rezultat al unei căutări;
  • Website-ul tău va beneficia de vizibilitate sporită;
  • Rata de clickuri pe trafic organic va crește considerabil;
  • Bounce rate-ul va fi în continuă scădere;
  • Website-ul va fi afișat în SERP mult mai atrăgător;
  • Simplifici parcursul utilizatorilor pentru a obține rezultatul căutat și beneficiezi de o scădere a ratei de conversie;
  • Creșterea CTR-ului în cadrul campaniilor Google Ads;
  • Pot fi incluse în campaniile de email marketing pentru a stârni interes.

Unde folosim datele structurate?

De-a lungul timpului, datele structurate au cunoscut o vastă expansiune în domeniul online, ajungând să fie folosite pentru a marca numeroase entități din cadrul site-urilor. În prezent, acestea sunt în general utilizate pentru a marca:

  • Articole
  • Evenimente
  • Produse
  • Persoane
  • Organizații
  • Afaceri locale
  • Recenzii

O listă completă a tuturor datelor structurate poate fi vizualizată aici:  https://schema.org/docs/full.html . Ține minte că pentru a beneficia de vizibilitate crescută, trebuie să atribui fiecărui element marcajul prin date structurate corect, în special datelor importante precum datele de contact, orarul de funcționare și produsele/serviciile/evenimentele.

Ce site-uri folosesc date structurate?

Având în vedere tipul de rezultate generate ce pot fi numite îmbogățite și elementele cărora li se pot atribui date structurate, cel mai des întâlnite site-uri care este recomandată implementarea datelor structurate în paginile site-ului sunt:

  • E-commerce
  • Rețete
  • Articole
  • Evenimente
  • Joburi
  • Afaceri locale
  • Organizații
  • Artă

Desigur, există cel puțin câte un tip de date structurate care poate fi implementat pentru orice fel de website. 

Cum sunt utilizate datele structurate?

După cum spuneam, implementarea datelor structurate în paginile website-ului intră în categoria de optimizare SEO din punct de vedere tehnic. Deși te duc cu gândul la un proces tehnic greu și complicat, datele structurate sunt, de fapt, destul de ușor de înțeles și implementat.

Sunt cunoscute trei tipuri de formate prin care se pot integra în paginile website-urilor, anume:

  1. JSON-LD (Javascript Object Notation for Linked Objects) este cel mai cunoscut format de implementare a datelor structurate. Specialistul Google John Muller îl recomandă deoarece este foarte util, ușor de implementat și presupune doar adăugarea unui script cu schema.org direct în codul HTML, în tagurile ”head”, ”body” ale paginii. 
  1. RDFa (Resource Descriptive Framework in Attributes) este un format de implementare al datelor structurate care, spre deosebire de JSON-LD, presupune modificări în codul HTML. Acest lucru este destul de riscant deoarece poate isca erori. 
  1. Microdata este foarte asemănătoare formatului RDFa, dar are ca atribute: itemscope, itemprop, itemtype, etc. 

Mai multe informații despre acestea, găsim în ghidul Google: https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/intro-structured-data

Concluzii:

  • Definim datele structurate ca fiind un limbaj de date care vine în completarea limbajului de programare HTML pentru a ajuta motoarele de căutare să înțeleagă mai bine conținutul unui site. 
  • Implementarea datelor structurate în paginile website-ului îmbunătățește performanța SEO a unui site, crescând vizibilitatea, traficul și relevanța.
  • Există numeroase metode prin care datele structurate pot afișa paginile unui site în SERP: produs, review, site search, q&a FAQ, etc.
  • Datele structurate se pot implementa în codul HTML al site-urilor de e-commerce, de știri sau bloguri, afaceri locale.
  • De obicei, datele structurate se regăsesc în toate elementele din website, inclusiv titlu, recenzii, informații de contact, etc. 
  • Există trei modalități prin care se pot implementa: JSON-LD, RDFa și Mirodata, cea mai folosită fiind JSON-LD. 

Mai multe informații despre date structurate și utilizarea lor în site găsim pe:

Date Structurate: ce sunt, cum funcționează și cum le implementăm