fbpx

Ce este SEO, cum funcționează și cum ajută la promovarea website-urilor?

SEO, sau Optimizarea pentru Motoarele de Căutare, reprezintă un pas important de avut în vedere pentru obținerea succesului în online. Este arta și știința de a face ca website-ul tău să fie remarcat de către motoarele de căutare precum Google și reprezintă un set complex de tehnici și strategii care vizează să îmbunătățească poziționarea unui website în rezultatele motoarelor de căutare.

Dacă încă nu ai aflat ce este SEO, cum funcționează, cum ajută la promovarea website-urilor și multe alte detalii, atunci te invit să explorezi acest articol informativ care îți va răspunde la multe dintre întrebările esențiale ale optimizării pentru motoarele de căutare și modul în care aceasta poate influența succesul online al afacerii tale.

Ce este SEO?

SEO (Search Engine Optimization) presupune optimizarea unui website pentru motoarele de căutare.

Un expert SEO se ocupă cu optimizarea site-urilor web, a paginilor și a conținutului din cadrul acestora, cu scopul de a se clasa în poziții mai bune în motoarele de căutare ( Ex. Motor de căutare: Google, Bing).

În plus, SEO reprezintă un set complet de practici, concepute pentru a îmbunătăți aspectul, poziționarea și utilitatea diferitelor tipuri de conținut, care apar în rezultatele căutării organice.

Conținutul unui website poate include texte, imagini, videoclipuri și alte elemente media.

Deoarece căutarea organică reprezintă metoda principală prin care utilizatorii descoperă și accesează conținut online, utilizarea celor mai bune practici SEO este esențială pentru a asigura un conținut digital de calitate și relevant pentru utilizatori, crescând în același timp traficul organic al unui website.

În esență, SEO reprezintă diferite modalități prin care nevoile utilizatorilor sunt satisfăcute prin crearea de conținut relevant, de înaltă calitate și oferind totodată cea mai bună experiență pentru aceștia.

De asemenea, SEO se referă la punerea în aplicare a diferite strategii pentru a clasa un website în rezultatele organice.

Acesta este un exemplu de rezultate organice pe care motorul de căutare Google le afișează atunci când un utilizator adresează o interogare în căsuța de căutare:

În cea mai mare parte, rezultatele organice se bazează întotdeauna pe conținut relevant și de calitate.

Practicile SEO se pot pune în aplicare atât în interiorul unui website, cât și în exteriorul acestuia. Din acest motiv, regăsim două categorii de SEO:

•           SEO ON-Page (SEO ON Site)

•           SEO OFF-Page (SEO OFF Site)

De obicei, optimizarea SEO implică următoarele aspecte:

  • Identificarea, analizarea și optimizarea cuvintelor cheie
  • Optimizarea tehnică
  • Construirea de legături

Având în vedere că motoarele de căutare sunt cele care stabilesc afișarea rezultatelor căutărilor, înțelegerea modului în care acestea funcționează este un punct important pentru optimizarea website-urilor și obținerea unei vizibilități mai bune în mediul online.

Cum funcționează motoarele de căutare?

Pentru a înțelege cum funcționează și cum se pun în aplicare practicile SEO, este esențial să se înțeleagă și cum funcționează motoarele de căutare.

Scopul final al fiecărui motor de căutare este să ofere informații relevante utilizatorului.

Pentru a oferi informațiile relevante utilizatorului, motorul de căutare trebuie să găsească cele mai bune pagini și să servească rezultatele de top pe care acesta le identifică în funcție de nevoile utilizatorului.

Pentru ca un website să apară în motoarele de căutare, conținutul acestuia trebuie să fie vizibil pentru ele. În cazul în care website-ul nu poate fi găsit, acesta nu va putea apărea în pagina de rezultate a motorului de căutare – SERP (Search Engine Results Page).

Google folosește următoarele etape pentru a găsi și clasifica conținutul:

Accesarea cu crawlere – Google folosește programe de calculator (boți) pentru a identifica cu ajutorul lor pagini noi sau actualizate.

Urmează indexarea – După identificarea paginilor, Google le analizează și procesează informațiile din interiorul lor pentru a înțelege despre ce este vorba în fiecare pagină. Pasul următor în cadrul procesului de indexare fiind înregistrarea paginilor în baza sa de date. O dată ce o pagină este indexată aceasta poate fi afișată în rezultatele unei interogări pentru care aceasta a fost identificată ca fiind relevantă.

Afișarea rezultatelor – Atunci când un utilizator introduce o interogare în căsuța de căutare Google, acesta stabilește care pagini sunt cele mai relevante din punct de vedere al calității și relevanței, apoi le clasifică în SERP.

SEO vs. PPC

Majoritatea motoarelor de căutare conțin două tipuri principale de rezultate:

  • Rezultate plătite, marcate cu textul “Sponsorizat” obținute prin strategii și campanii de marketing online (PPC – pay-per-click);
  • Rezultate organice obținute prin strategii SEO atent create pentru fiecare afacere.

Rezultatele organice reprezintă site-urile afișate în urma unei interogări în funcție de nivelul de optimizare SEO. Aceste rezultate apar în funcție de relevanța lor pentru căutarea utilizatorilor, iar poziționarea poate varia în funcție de eforturile și cunștințele tale în SEO și de concurența din domeniul afacerii pe care o deți.

Din câte am observat, combinarea celor două tipuri de strategii este optimă în ceea ce privește creșterea unui brand în mediul online, ajutând atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Atunci când vine vorba de promovarea online, un amestec între SEO și PPC poate aduce beneficii semnificative în ceea ce privește vizibilitatea și eficacitatea campaniilor de marketing.

Principalele modalități de afișare a rezultatelor organice în SERP

Motoarele de căutare precum Google și Bing au fiecare propriile metode de a afișa și formata conținutul pe care îl afișează atunci când un utilizator introduce o interogare într-o caseta de căutare. Ca răspuns la o astfel de interogare, un motor de căutare precum Google poate returna o mare varietate de rezultate sub diferite forme.

Iată care sunt principalele tipuri de formate ale rezultatelor organice pe care Google le poate afișa:

1. Rezultatele organice obișnuite

Cele mai cunoscute rezultate pe care Google le afișează sunt rezultatele organice, care constau în link-uri către paginile unui website care au fost clasate într-o anumită ordine pe baza algoritmilor Google.

Algoritmii motoarelor de căutare reprezintă un set complet de formule, pe care acesta le utilizează pentru a determina relevanța rezultatelor posibile pentru interogările pe care le efectuează un utilizator.

Rezultatele organice sunt reprezentate de un titlu, descriere și link către sursa principală, date și link-uri suplimentare.

2.  Funcționalități SERP

Pe lângă rezultatele organice, motoarele de căutare pot afișa o varietate de rezultate care sunt clasificate sub termenul de funcționalități SERP.

Printre acestea se numără:

a) Rezultatele locale: afișează o listă de companii și locațiile acestora

b) Profiluri de afaceri Google care prezintă o singură companie locală afișată pentru o anumită interogare.

c) Sitelink-uri: Acestea reprezintă link-uri către alte pagini suplimentare din cadrul website-ului.

d) Panou de informare: Se oferă informații despre companii, oameni și diferite locații.

e) Featured snippets (fragmente recomandate): Sunt afișate cel puțin 5 tipuri de rezultate diferite, care includ, paragrafe, tabele, liste, videoclipuri și imagini pe care Google le-a extras din diverse pagini web și le-a rezumat chiar în rezultatele SERP cu link-uri către sursele acestor informații, cum ar fi:

Exemplu fragment recomandat cu carusel de imagini:

Exemplu de fragment recomandat cu video-uri:

f) „People also ask” este o funcție Google SERP care oferă utilizatorilor întrebări suplimentare legate de interogarea lor originală și răspunsuri rapide la acestea. În general, fiecare întrebare din secțiunea “Oamenii întreabă”, de asemenea, conține un fragment special pentru acea interogare.

g) „Related searches” – Căutările înrudite sunt interogări legate de cuvântul cheie pe care îl introduceți într-un motor de căutare și pot fi afișate în mai multe feluri precum:

Există și alte funcționalități de afișare a rezultatelor în SERP precum cele specifice pentru: știri, hoteluri, vacanțe, produse, întrebări frecvente, etc. De exemplu afișarea pentru hoteluri se face astfel:

Implementarea unei bune strategii SEO ajută motoarele de căutare să afișeze cele mai bune rezultate pentru a oferi utilizatorului cele mai relevante răspunsuri.

Este bine de știut că punerea în aplicare a practicilor SEO nu influențează reclamele plătite. Acestea pot fi identificate prin faptul că sunt marcate cu textul “sponsorizat”.

De ce este SEO important?

Unul dintre cele mai importante aspecte ale practicilor SEO, este faptul că ajută website-ul să apară în rezultatele motoarelor de căutare.

În fiecare zi, utilizatorii efectuează miliarde de căutări pentru diferite informații, produse sau servicii. Datorită acestui lucru, motoarele de căutare reprezintă una dintre cele mai mari surse de trafic către website-uri.

Motoarele de căutare precum Google sau Bing, au fiecare propriile reguli și algoritmi de a afișa conținutul pentru care un utilizator introduce o interogare în caseta de căutare.

Pentru a valorifica potențialul acestei imense surse de trafic, website-ul trebuie să apară în primele rezultate ale căutării pentru cuvintele cheie vizate și specifice nișei. De asemena, este bine de știut faptul că rezultatul organic nr. 1 are șanse de 10 ori mai mari să primească un clic decât o pagină în clasamentul nr. 10.

Optimizarea pentru motoarele de căutare reprezintă un aspect foarte important în îmbunătățirea clasării unui website în rezultatele paginilor de afișare ale acestora.

O clasare mai bună în rezultatele pe care le afișează motoarele de căutare, înseamnă mai mult trafic, iar acest aspect contribuie la creșterea numărului de clienți potențiali și la creșterea vizibilității brand-ului.

Este important să se înțeleagă faptul că SEO reprezintă un proces care trebuie efectuat continuu, însă, o dată ce website-ul este clasat pentru un anumit set de cuvinte cheie, clasamentul acestuia în motoarele de căutare va rămâne relativ stabil.

Pe scurt, principalele avantaje ale SEO sunt următoarele:

  • Rezultate organice și trafic de calitate
  • Vizibilitate crescută în motoarele de căutare
  • Îmbunătățirea autorității domeniului

Cum funcționează SEO?

Google folosește procese complexe, cunoscute sub denumirea de algoritmi, prin intermediul cărora acesta clasifică paginile pe care le găsește.

Acești algoritmi iau în considerare un număr foarte mare de factori de clasare pentru a decide unde ar trebui să se claseze o anumită pagină.

Iată cei mai importanți factori care influențează afișarea unei pagini în rezultatele motoarelor de căutare:

1. Asigurarea relevanței

Cel mai important aspect în practicile SEO, este acela de a asigura un conținut relevant, deoarece Google afișează utilizatorului doar rezultatele relevante care coincid cu asteptările și nevoile acestora.

Relevanța înseamnă satisfacerea intenției de căutare a utilizatorului și satisfacerea motivului pentru care utilizatorul adresează o interogare în motorul de căutare.

Există 4 tipuri de intenții de căutare:

•           Navigațională: Această intenție se referă la cazul în care utilizatorul dorește să ajungă pe un anumit website sau pagină. Aceste tipuri de căutări tind să includă numele mărcii sau a unui site web și poate să includă și specificații suplimentare pentru a ajuta utilizatorii să găsească o pagină exactă. De exemplu: “Logare Emag”

•           Informațională: Intenția informațională este atunci când utilizatorul dorește să se informeze despre anumite subiecte. Aceasta reprezintă cea mai comună intenție de căutare. De exemplu: “Care este cel mai mare lac din România” sau “beneficii mușețel”.

•           Comercială: Intenția de căutare comercială poate fi definită ca un mix între căutarea informațională și cea tranzacțională. În cadrul acestui tip de căutare utilizatorii doresc să se informeze cu privire la un produs, brand sau serviciu și pot căuta recenzii sau comparații pentru a identifica cea mai bună soluție sau produs. De exemplu: “wordpress vs wix pentru creare website” sau “cea mai bună placă de păr”.

•           Tranzacțională: Această intenție apare în cazul în care utilizatorul dorește să cumpere un produs, serviciu sau subscripție. Utilizatorii în acest caz nu mai caută produsul, ei caută un loc pentru a-l cumpăra. De exemplu: “geantă Guess” sau “Samsung S23” sau “adidași albi Nike damă”.

Cum să creezi conținut relevant pentru ca motorul de căutare să ia în considerare website-ul și să îl afișeze drept rezultat pentru interogările utilizatorului?

a) Relevanța conținutului: Una dintre principalele modalități prin care Google determină subiectul unei pagini se face prin analizarea cuvintelor cheie folosite în acea pagină. Din acest motiv, paginile trebuie să fie optimizate pentru cuvintele cheie relevante nișei.

b) Tipul de conținut: Paginile din cadrul website-ului trebuie să ofere conținut relevant și potrivit pentru intenția utilizatorului și interogările pe care acesta le efectuează.

c) Actualitatea conținutului: Anumite tipuri de informații și subiecte, precum recenziile unor produse sau știri locale, necesită informații noi și actualizări frecvente.

d) Locația: Motorul de căutare Google poate afișa diferite rezultate în funcție de locația utilizatorului. În acest caz în cadrul strategiei SEO va trebui sa fie luat în considerare și acest aspect (de exemplu dacă este vorba de o afacere locală).

2. Crearea unui conținut de calitate

Primul pas în crearea unui conținut de calitate este găsirea cuvintelor cheie potrivite domeniului de activitate al website-ului.

Apoi, se crează conținut relevant și optimizat pe cuvintele cheie găsite. Crearea și optimizarea conținutului, reprezintă două aspecte extrem de importante ale SEO.

Pentru ca un website să se claseze în rezultatele motoarelor de căutare, este nevoie să se creeze conținut relevant, unicat și care să se potrivească cu intenția utilizatorului. Acest aspect îmbunătățește clasarea website-ului în afișarea rezultatelor pentru SERP.

Asigurarea unui conținut relevant și de calitate, care să răspundă la nevoile utilizatorului se face luând în calcul următoarele aspecte:

  • Conținutul website-ului trebuie să răspundă la cât mai multe dintre întrebările utilizatorului cu privire la tema prezentată și să ofere informații clare despre produsele/serviciile/subiectele abordate.
  • Conținutul trebuie să fie unic, acesta nu trebuie să fie copiat din cadrul altor website-uri ci ar trebui să prezinte tema abordată într-un mod original. Acest aspect te ajută să îți crești reputația în fața utilizatorilor.
  • E-E-A-T ( Expertiză, Experiență, Autoritate și Încredere)  Până la actualizarea Google din decembrie 2022 era doar E-A-T (fără „Experiență”). Aceste principii fac parte din Ghidul Google pentru evaluarea calității căutării și sunt cunoscuți ca fiind indicatori de evaluare a calității. Astfel pentru creșterea E-E-A-T oferă informații corecte și de încredere, astfel încât, utilizatorul să poată înțelege că afacerea deține competența și expertiza necesară pentru a-și desfășura activitatea. Optimizarea informațiilor site-ului pentru acești factori pot duce la creșterea încrederii utilizatorilor în afacere și informațiile prezentate în website și totodată la creșterea conversiilor.
  • Conținutul trebuie să fie ușor de citit, acesta include structurarea logică a conținutului, scrierea de propoziții scurte și evitarea vocii pasive. De asemenea, este recomandat folosirea unui mod consistent de prezentare a informațiilor și a brand-ului.

3. Oferă utilizatorului o interacțiune cât mai bună cu website-ul

Google preferă website-urile care sunt ușor de utilizat de aceea optimizarea SEO tehnică a site-ului este foarte importantă. Pe lângă asigurarea accesului crawlerelor și a indexării website-ului, implementarea practicilor SEO tehnice asigură că website-ul îndeplinește toate standardele tehnice necesare pentru motoarele de căutare.

Iată care sunt factorii de care se ține cont pentru a putea oferi utilizatorului o bună interacțiune cu website-ul:

  • Securitatea website-ului: Website-ul trebuie să îndeplinească criteriile standard de securitate, precum certificatul SSL în care se folosește protocolul HTTPS.
  • Viteza de încărcare a paginii: Google clasează paginile care se încarcă rapid, deoarece acestea oferă o experiență mai bună utilizatorului.
  • Optimizarea pentru dispozitivele mobile: Google evaluează conținutul website-ului în funcție de performanța acestuia pe dispozitivele mobile. Având în vedere că cele mai multe accesări ale unui website se face de pe telefoane Google dorește ca website-urile să fie optimizate astfel încât să ofere o navigare cât mai rapidă și plăcută mai ales pentru acești utilizatori.
  • Utilizare ușoară și practică: Structura website-ului trebuie să fie ușor de urmărit și să permită utilizatorului să găsească informațiile cât mai rapid.

4. Creșterea autorității

Motoarele de căutare folosesc diferite semnale din exteriorul unei pagini pentru a determina dacă website-ul poate fi considerat de încredere.

Unul dintre cei mai puternici factori de clasare sunt backlink-urile ( link-uri de la alte website-uri autoritare care conduc utilizatorii către website-ul tău).

Pe scurt, backlink-urile reprezintă voturi de încredere pentru motoarele de căutare, astfel că, cu cât pagina website-ului primește mai multe link-uri de calitate, cu atât mai multă autoritate va avea pagina din prespectiva Google.

Din acest punct de vedere, practica de a obține cât mai multe backlink-uri, reprezintă o parte importantă a SEO.

Care sunt principalele obiective ale SEO?

Obiectivele SEO sunt obiective specifice și măsurabile care se doresc a fi atinse într-o perioadă de timp. Stabilirea acestor obiective reprezintă baza unei strategii SEO de succes aducând claritate prin oferirea unor ținte clare care se doresc a fi atinse într-o perioadă stabilită de timp.

Iată 5 din cele mai întâlnite obiective SEO care se doresc a fi atinse:

1. Mai multă vizibilitate în SERP

De cele mai multe ori, utilizatorii rămân în prima pagină a rezultatelor Google. Aici se așteaptă să găsească un răspuns relevant pentru interogările pe care le adresează în căsuța de căutare.

Datorită acestui aspect, obiectivul principal al SEO, este să ajute website-ul să se claseze cât mai bine în rezultate pentru cât mai multe căutări.

Cu cât conținutul unui website este mai vizibil, cu atât cresc șansele ca acesta să fie găsit de către utilizatori.

Este bine de știut faptul că motoarele de căutare precum Google afișează rezultate diferite pentru utilizatori în funcție de locația acestora și în funcție de limba în care este adresată interogarea.

2. Mai mult trafic către website

Atunci când un utilizator ajunge pe website-ul tău făcând click pe unul dintre rezultatele paginilor pe care le oferă motorul de căutare, acest lucru se numește trafic.

Deși nu este în totalitate clar dacă toate motoarele de căutare folosesc rata de click (CTR) către paginile unui site din rezultatele organice pentru stabilirea clasamentelor, creșterea traficului din SERP-uri catre site ramâne totuși unul dintre obiectivele activității SEO crescând astfel vizibilitatea brandului.

3. Trafic de calitate către website

Un obiectiv mai important decât cel de a aduce mai mult trafic către website, este acela de a elabora diferite strategii SEO pentru a câștiga trafic de calitate, adică utilizatori care să efectueze tranzacții în cadrul website-ului.

Traficul organic de înaltă calitate depinde de motoarele de căutare care determină dacă conținutul unui site este relevant pentru diverse interogări cu probabilitate mai mare de a duce spre conversii.

4. Inteligibilitate crescută pentru public

Google recompensează întotdeauna conținutul care este util publicului. De fapt, una dintre actualizările de algoritm a Google-ului din 2022 cu privire la utilitatea conținutului s-a concentrat în mare parte pe modul în care acesta recompensează site-urile care își fac obișnuința de a publica conținut care este de adevărat folos pentru cei care caută. De zeci de ani, Google i-a îndemnat pe proprietarii de site-uri să creeze conținut pentru oameni, mai degrabă decât pentru motoarele de căutare și mai ales prin acest update putem vedea importanța acestui punct.

Practicile SEO pot ajuta ca website-ul să fie mai inteligibil, mai ușor de descoperit și utilizabil pentru potențialii săi vizitatori. Optimizarea acestuia influențează atât modul în care este prezentat conținutul atunci când este afișat în SERP, cât și modul în care se comportă acesta în momentul în care un utilizator accesează website-ul.

Oferirea unor servicii calitative și o bună experiență publicului, reprezintă una dintre cele mai practice motive pentru care orice firmă ar trebui să învestească în SEO.

5. Inteligibilitate crescută pentru motoarele de căutare

Pentru ca motoarele de căutare să afișeze conținutul unui website, astfel încât un website să câștige vizibilitate, trafic și conversii, acesta trebuie să fie inteligibil pentru crawlerele/păianjenii/roboții pe care motorul de căutare le folosește astfel încât paginile acestuia să poată fi indexate.

Acest lucru se realizează prin diferite practici SEO care sunt împărțite în două categorii:

  • SEO ON Page (On Site) care constă în principal în optimizarea conținutului, și anume optimizarea unor anumite elemente ale unei pagini din cadrul unui site web astfel încât conținutul acesteia să fie relevant și clar, și optimizarea tehnică a site-ului, printre care optimizarea vitezei, structurii, accesului roboților;
  • SEO OFF Page (Off Site) constă în principal în modul în care obțineți linkuri, blog-uri și articole de presă de la terți, construind astfel autoritatea activelor afacerii digitale.

Cu cât motoarele de căutare înțeleg mai bine conținutul website-ului, cu atât cresc șansele ca acesta să fie clasat în poziții mai bune în rezultatele motoarelor de căutare.

Concluzie

SEO (Optimizarea pentru Motoarele de Căutare) este o componentă esențială a marketingului online, cu un impact semnificativ asupra succesului unei afaceri pe internet. Aceasta este o investiție esențială pentru orice afacere care dorește să prospere și să se conecteze cu publicul său țintă.

Cu o strategie SEO adecvată, poți crește vizibilitatea, atrage mai mulți vizitatori și construi o prezență online solidă, toate acestea contribuind la succesul pe termen lung al afacerii tale.

Info:

What Is SEO? by Semrush

SEO Basics

What Is SEO? By Moz